CVRM spreekuur opzetten
Patiënten selectie maken
Het selecteren van de patiënten populatie die in aanmerking komen voor het spreekuur kan op de volgende manier.
1. Actieve opsporing
Selecteer op ICPC de volgende codes, A29.01 A29.02 K86, K87, L88, L88.01, L88.02, P17, T81, T82, T83, T90.02, T93, T93.01, T93.02, T93.04, U98.01, U99.01, K74, K74.01, K74.02, K75, K76, K77, K89.01, K90, K90.01, K92, K99.01
Selecteer op de volgende ATC codes, A10, BO1AA, B01AC, CO1, CO2, CO3, CO4, CO7, CO8, CO9, C10, L04.
De geselecteerde lijsten moeten nu handmatig worden uitgezocht op de volgende punten:
- Is de ICPC code terecht toegewezen? Zo nee veranderen.
- Komt de diagnose overeen met de ICPC code? Zo nee, aanpassen.
- Heeft de patiënt een HVZ, uitzoeken of hij/zij nog onder behandeling is van de specialist, zo ja, geen opname in CVRM programma.
- Heeft de patiënt diabetes, wel risicoprofiel bepalen maar niet opnemen in CVRM patiënten lijst.
- Heeft de patiënt een levensverwachting van minder dan 2 jaar, geen CVRM.
- Bij selectie van de ATC codes bepalen of medicatie is voorgeschreven voor ( risico op) HVZ of voor bijvoorbeeld beta-blokker bij examenvrees.
- Instroming via spreekuur.
– Rede voor doorsturen voor een CVRM zijn,
– Overgewicht
– Roken
– Familie belasting HVZ
– Klachten passend bij HVZ
– Systolische bloeddruk > 140
– Totaal chol. > 6.5
– Patiënten met reuma
– Bekende HVZ en medicatie gebruik
2. Oproepen
Alle patiënten die in aanmerking komen voor het CVRM zijn nu geselecteerd via de actieve opsporing. Er zijn diverse manieren van oproepen voor deze patiënten.
- Maak een patiënten brief met een uitleg van het spreekuur en geef ze via de brief een tijd en datum om te komen op het spreekuur.
- Maak een patiënten brief met uitleg over het spreekuur en laat patiënten zelf de gelegenheid om te bellen voor het inplannen van een afspraak.
- Stuur een brief met de uitleg van het spreekuur en leg uit dat je binnen twee weken contact opneemt om een afspraak in te plannen.
- Benader patiënten via de E-mail.
- Bel patiënten met uitleg en om een afspraak in te plannen.
Markeren
Om je administratie overzichtelijk te maken is het handig om patiënten die je hebt opgeroepen te ‘oormerken’ maak in het HIS een geschikte ruiter aan voor alle patiënten die je hebt opgeroepen voor het CVRM spreekuur. Zo voorkom je een dubbele oproep en kun je gemakkelijk uitdraaien maken van wie je hebt opgeroepen en wie er wel/ niet zijn gekomen.